RSS

Drobne wyjaśnienie w kwestiach medycznych

29 Mar

Moi drodzy – ponieważ coraz częściej pojawiają się u mnie maile czy PW dotyczące różnych kwestii stricte medycznych, chciałbym napisać o tych sprawach kilka słów.
Jak pewnie wiecie, jestem z wykształcenia chemikiem, nie lekarzem. Fakt, w ramach mojej pracy ukończyłem profesjonalny kurs udzielania pierwszej pomocy. Umiem w miarę fachowo zaopatrzyć ranę, przemyć komuś oko, w które chlapnął jakiś odczynnik, zająć się drobnymi oparzeniami itp. Niestety musiałem na pracowni sprawdzać to też w praktyce. Ale to wszystko – to tylko pierwsza pomoc, czyli maleńki wycinek spraw medycznych. Prawdziwych porad medycznych nie udzielam, bo zamiast pierwszej pomocy mogłaby to być raczej ostatnia posługa, a od tego są inni fachowcy – nie będę im psuł rynku.😉
W związku z tym naprawdę nie jestem w stanie odpowiedzieć na żadne konkretne pytania dotyczące problemów medycznych, z którymi się spotykacie. Oczywiście mógłbym próbować jakichś wyjaśnień intuicyjnych, ale przecież nie o to chodzi. To zbyt poważna sprawa – problemami zdrowia ludzkiego nie może zajmować się laik. A ja jestem w tych tematach laikiem, chociaż mam w domu kilka prawdziwych książek medycznych.
Tak więc jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości co do tego, czy objaw X, Y lub Z może być jakoś związany z chmurzeniem i co należy z tym zrobić, powędrujcie po poradę do rozsądnego lekarza. Jeśli pan/i doktor nie ma pojęcia o e-fajkach, przekażcie trochę wiedzy – na pewno im się przyda. Tylko lekarz może rozstrzygnąć Wasze wątpliwości.
Pamiętajcie też, że nadal nie wiemy, jaki konkretny wpływ na zdrowie ma inhalowanie (szczególnie długotrwałe) naszych mieszanin. Wiadomo, że wiązanie każdego nowego objawu występującego w naszym organizmie z e-papierosami nie ma wielkiego sensu. Z drugiej jednak strony nie możemy bagatelizować żadnych spraw tego typu. Tu jest właśnie nasze zadanie – aby do pewnego stopnia edukować naszych lekarzy w kwestiach chmurzenia, a jednocześnie pozwolić im budować swoją wiedzę dotyczącą oddziaływania e-fajek.

Wszystkim życzę jak najmniej problemów zdrowotnych. I rzucenia nałogu też życzę (Wam i sobie).

 
Dodaj komentarz

Opublikował/a w dniu 29 Marzec 2012 w ogólne

 

Tagi: ,

Skomentuj

 
