RSS

Konferencja w Helsinkach

11 Wrz

Na przełomie sierpnia i września odbyła się w Helsinkach 14. konferencja Stowarzyszenia Badań nad Nikotyną i Tytoniem. Po raz pierwszy poświęcono tam sporo czasu kwestii e-papierosów. Wygląda na to, że tematyka ta na stałe zagości na spotkaniach naukowych. To dla nas dobra wiadomość.
O czym debatowano w Helsinkach?
Ano na warsztatach jeszcze przed samą konferencją odbyła się dyskusja panelowa „E-papierosy – stan aktualny i wyzwania przyszłości”. Szkoda, że jak dotąd organizatorzy nie przedstawili wniosków z tej dyskusji, bo mogą być interesujące.
Brytyjscy badacze analizowali wiedzę o e-papierosach, jaką posiadają pracownicy medyczni zajmujący się kwestiami rzucania palenia. Okazuje się, co chyba nie jest dla nas dziwne, że wiedza ta jest bardzo skąpa. Doradcy mają sporo informacji o NRT, o lekach dla palących, natomiast wiedza o e-p jest szczątkowa. Co ważne – doradcy ci spotykają się bardzo często z pytaniami na ten temat ze strony osób, które chcą rzucić palenie.
Międzynarodowy zespół (Wielka Brytania – Nowa Zelandia) poinformował o rozpoczęciu długoterminowych badań dotyczących rzucania palenia przy pomocy e-p. Wyniki powinny być dostępne chyba na kolejnej konferencji za rok, aczkolwiek wygląda na to, że badania będą wieloletnie.
Polskim akcentem jest w Helsinkach doniesienie dr. Goniewicza (wraz z zespołem) dotyczące używania e-p przez ludzi młodych (16-24) w Polsce. Z wyników tych badań widać jedną istotną rzecz – tylko ok. 3% ludzi, którzy wcześniej nie palili postanowiło używać e-papierosa. To ważna sprawa, ponieważ często podnosi się kwestię, że e-fajki mogą zachęcać młodych ludzi, którzy nie palą analogów, do wejścia w nałóg nikotynowy.
Ważny komunikat na konferencji pochodzi od dr. Riccardo Polosy – dotyczy badań 300 palaczy, którzy nie deklarowali chęci rzucenia palenia. Okazało się, że używanie e-p spowodowało porzucenie palenia tytoniu u kilkunastu procent badanych (badane po 12 miesiącach). To spory wynik, zważywszy, że ludzie ci nie deklarowali chęci rzucenia palenia.
Inne doniesienia dotyczą badań cytotoksyczności chmurki z e-papierosa – omawiałem je jakiś czas temu. Te badania robił m.in. doktor Farsalinos. Drugim komunikatem, który tam przedstawiał, było doniesienie na temat pasywnego chmurzenia. Omówię je dokładniej w innym wpisie, bo jest tego warte. Tu tylko napiszę, że porównywano skład atmosfery w specjalnej komorze po użyciu w niej analogów oraz e-p. W przypadku e-p nie znaleziono wcale nikotyny w powietrzu, jedynym znaczącym związkiem była gliceryna.

Podsumowując można stwierdzić, że cieszy fakt, iż świat naukowy zaczął zauważać istnienie e-fajek, co daje w efekcie pierwsze solidne doniesienia. Należy wierzyć, że to tylko początek i za jakiś czas dotrze do nas może niekoniecznie zaraz lawina, ale solidna rzeka publikacji w porządnych czasopismach oraz komunikatów na poważnych konferencjach. Marzy mi się też, że wśród tych doniesień znajdą się jakieś badania z Polski – kliniczne, in vitro, toksykologiczne… no, marzy mi się i już.

 
3 komentarzy

Opublikował/a w dniu 11 Wrzesień 2012 w ogólne

 

Tagi: ,

3 responses to “Konferencja w Helsinkach

  1. Tomba

    12 Wrzesień 2012 at 09:28

    Oby Twoje marzenia się spełniły🙂

     
  2. Grażyna Poślednicka

    12 Wrzesień 2012 at 10:35

    Ja także nigdy nie deklarowałam chęci rzucenia palenia-44 lata palenia ale…w momencie gdy rozpoczęłam wapowanie rzuciłam całkowicie analogi i tak jest już od niemal że 3 lat-mam nikotynę od której jestem uzależniona,mam dymek i trzymam coś w ręce a czuję się…o niebo lepiej! Jestem przykładem na to,że e-papieros jest alternatywą dla analoga i to dużo zdrowszą.Bardzo ciekawa jestem wyników badań nad e-papierosem.Pozdrawiam Grażyna

     
  3. Kondzio

    20 Wrzesień 2012 at 22:10

    Wyniki badań będą zależne od tego kto sypie kasiorą na te badania.
    Ja od roku tylko wapuję lub chmurzę jak kto woli bez podpalania smolaków.
    Paliłem 20lat to ścierwo o którym wiadomo że zabija i nikt go do tej pory z powodu śmiertelności i szkodliwości nie zakazał. O co chodzi do jasnej …. Kogo boli że po przejściu na efajka przestałem się dusić po nocach ? Kogo boli że lepiej się czuję – nie kaszlę – nie pluję smołą rano – poprawiła mi się morfologia, kondycja. Pewnie dożyję wieku emerytalnego (tu problem się pojawia?) Komu zależy żeby wymordować ludzi w imię swojego zysku. O co chodzi ??? Dlaczego nie zakaże śię jarania normalnych fajek – zbadana jest ich szkodliwość! Niech się odwalą się od nas do jasnej cholery pseudo naukowcy ! Nie martwi nikogo że analogi mordują ludzi to niech nie martwią ich skutki ejarania !

     

Skomentuj

 
