RSS

I znowu bzdury w tekście o e-papierosach

22 List

Dziś tylko krótki komentarz dotyczący artykułu w dzisiejszej Rzepie. Nie odnoszę się do treści artykułu, ale do kilku bzdur, które się w nim pojawiły.
Pierwsza, która zjeżyła mi resztkę włosów na siwej głowie to cytat z pana dr. Łukasza Balwickiego (kiedyś komentowałem jego działania anty e-fajkowe. „Palacz wydmuchuje podgrzany glikol etylenowy, który sam w sobie jest bezpieczny dla otoczenia”. Oh, rly? Etylenowy jest bezpieczny? Panie doktorze – warto sięgnąć do źródeł, bo ktoś weźmie taki glikol do rozcieńczenia liquidu i się struje. Zdanie o „odmianach e-papierosów” jest też paranoiczne. E-papieros odmienia się jak każdy rzeczownik: e-papieros, e-papierosa, e-papierosowi itd.😉
Aha – jeszcze jedno kłamstwo, ale nieco innego typu: pan rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu mówi, że nie było protestów w związku z zakazem e-fajek. Kłamie pan, panie rzeczniku – osobiście wystosowałem do was maila w tej sprawie grubo ponad rok temu – odpowiedzieć oczywiście nie raczyliście.

Ale są tam też jasne punkty – generalnie artykuł nie jest napastliwy wobec e-fajek, a zdanie pana dr. Piotra Dąbrowieckiego jest bardzo cenne – zważywszy na to, gdzie pracuje ten pan i z jakimi chorobami jest związany zawodowo.

 
14 komentarzy

Opublikował/a w dniu 22 Listopad 2012 w ogólne

 

Tagi: , ,

14 responses to “I znowu bzdury w tekście o e-papierosach

  1. HoueK!

    22 Listopad 2012 at 23:24

    Z tym glikolem etylenowym (jeśli to nie chochlik) to faktycznie duża wpadka jak na doktora. Oby tylko ten błąd nie stał się orężem, że wydychamy truciznę.

    Co do meritum to z chmurzeniem jest jak z puszczaniem bąków – niby wszędzie można ale nie wszędzie wypada. Szkoda, że ogranicza się to prawnie a nie wynika to z dobrego wychowania – trzeba mieć świadomość, że komuś może to (w jakikolwiek sposób ale zawsze) przeszkadzać i tylko od nas e-palaczy zależy jak odbierają nas osoby niepalące.
    Jednak ja patrzę też na to z drugiej strony i w odniesieniu do słów rzecznika ZTM Igora Krajnowa „Opary (…) zawierają śladowe ilości nikotyny. Czasem mają też specyficzny zapach, który drażni osoby znajdujące się w pobliżu. Dostajemy wiele skarg od osób, które twierdzą, że współpasażerowie z elektronicznymi papierosami po prostu im przeszkadzają.” uważam, że uciążliwe są również osoby używające intensywnie pachnących kosmetyków lub leków o osobach po prostu śmierdzących nie wspominając – czy teraz będzie nowy przepis czy kiper w drzwiach, niczym „bramkarz” w dyskotece i sławne door-selection?

    Poza tym ciekaw jestem jak e-papieros jest definiowany przez poznański ZTM. Udało mi się dotrzeć do regulaminu, który owszem zabrania ale nie definiuje e-fajek. Podjęte zarządzenie (http://bip.poznan.pl/bip/zarzadzenia-prezydenta/450-2011-p,NT000D46D2/) też nie wskazuje czym tak na prawdę jest e-papieros w rozumieniu prawa.

    Ależ się rozpisałem, chyba założę swój blog do komentowania wpisów Starego Chemika🙂
    Pozdrawiam serdecznie

    p.s. ciekawostka – jeśli zdarzy wam się kiedyś kupić wybielacz do tkanin to pod żadnym pozorem nie wsiadajcie z tym do autobusu! Zgodnie z regulaminem (śmiem przypuszczać, że w każdym mieście jest podobnie):
    Zabrania się przewożenia w pojazdach:
    1) przedmiotów, które mogą wyrządzić szkodę innym pasażerom lub uszkodzić albo zanieczyścić pojazd, a także przedmiotów o nieprzyjemnym zapachu, łatwopalnych, wybuchowych, żrących, trujących oraz innych materiałów niebezpiecznych.

    Ah! Pamiętajcie też by nie zabierać zapalniczek – mają łatwopalny i wybuchowy gaz! Zastanawiam się jeszcze czy można wozić papierosy, bo coś tam o trujących przedmiotach napisali😛

     
    • Toszol

      22 Listopad 2012 at 23:53

      Troszkę przesadzasz🙂
      Ja chce prosić Pana Mirosława o komentarz na temat cichociemnych baz nikotynowych z Twój Liquid i King-e Cigar.
      Dla mnie to zero badań i sprzedaż typu „podstoliczna” na targu🙂
      Dlaczego jest to tak tajne przez poufne i szkoda złotówek, aby mieć zbadany produkt ?
      Czemu ci handlarze nie dbają o nas ?
      Dlaczego nie ma ujawnionych badań , choćby na zawartość nikotyny, o innych nie wspomnę.

       
      • StaryChemik

        24 Listopad 2012 at 11:05

        Trudno mi odpowiedzieć na te pytania – myślę, że powinny być one skierowane raczej do samych firm. Wierzę, że dorośli ludzie wiedzą co robią i nie igrają z naszym zdrowiem.

         
  2. Tomszol

    23 Listopad 2012 at 00:03

    O liquidach też wspomnę.
    Czy to faktycznie jest taki „szemrany” interes, że nic nie trzeba robić tylko sprzedawać ?
    Jak długo jeszcze będziemy inhalować substancje „homo nie wiadomo” ?

     
  3. Kaszëba

    23 Listopad 2012 at 14:43

    Ja troche z innej beczki – podobnie, jak niektórzy, wprowadzanie zakazu ep w środkach komunikacji miejskiej uważam za absurdalne, ale z innego powodu nieco. Dla mnie przykre jest to, że taki zapis trzeba wprowadzać, że są ludzie, którzy chmurza w autobusach. Dla mnie to brak smaku podobny do wspomnianego puszczania bąków. Podróz „czerwonym autobusem” chyba nigdzie w PL nie przekracza godziny. Jeśli ktoś przez 60 minut nie jest w stanie powstrzymać się od chmurzenia, to chyba powinien się leczyć – to już nie jest uzależnienie od nikotyny, ale jakieś natręctwo, a może nawet nerwica.
    Myślę, że domagając się chmurzenia niemal wszędzie przekraczamy granicę dobrego smaku.

     
  4. Maria Sobczak

    23 Listopad 2012 at 16:59

    Podobny artykuł był dziś na WP : http://odkrywcy.pl/kat,111404,page,2,title,Zabronia-palenia-e-papierosow-w-miejscach-publicznych,wid,15116803,wiadomosc.html?_ticrsn=3&smg4sticaid=6f941😦

    I z jednej strony takie zakazy budzą we mnie bunt : jak to e-papieros śmierdzi- znacznie gorzej śmierdzą niedomyci , przepoceni ludzie w autobusach – ci sami co najgłośniej krzyczą ,żeby okien nie otwierać . Zabrońcie im najpierw śmierdzieć…

    A z drugiej : no cóż , przewidywalna reakcja w przypadku ludzkiego braku kultury -a niestety to jest brak kultury ze strony e-palaczy , którzy mają innych „w nosie”, nie mogą tych kilku,kilkunastu minut wytrzymać „bo mi wolno”… naprawdę , autobusem nie jedzie się po mieście 3 godziny😉

     
    • StaryChemik

      23 Listopad 2012 at 23:08

      Trudno się z tym nie zgodzić – popieram w 100%. Ale sama doskonale wiesz, że kultury nie nauczy żadna szkoła ni kursy.

       
  5. Piotr wa-wa.

    24 Listopad 2012 at 08:47

    Witaj Mirku – małe sprostowanie. Bodajrze e-papieros odmienia się tak jak papieros, czyli się nie odmienia. Nie mówimy odłóż tego papierosa tylko odłóż ten papieros😉 Pozdrawiam. Piotr.

     
  6. HoueK!

    24 Listopad 2012 at 22:51

    @Tomszol Jeśli chodzi o e-liquid, to osobiście sam go robię z baz i aromatów firmy Inawera, które są przebadane. Faktycznie kupowanie jakichś wynalazków jest, mówiąc delikatnie, bardzo ryzykowne.

     
  7. Baba

    28 Listopad 2012 at 09:44

    A dla mnie jest to po prostu rozpoczynająca się walka przemysłu tytoniowego, któremu ubywa kasy.
    Oni są silni i jak trzeba to się zjednoczą, ci którzy używają „zamienników” nie będą mieli takiej siły przebicia i takiej kasy…
    Poza tym jeśli radni czy posłowie biorą pod uwagę opinie takich wielkich speców, którzy nie znają podstaw np. chemii to jedyne co można to współczuć Polsce.
    Bo wystarczy sprawdzić czym się różnią glikole i już wiadomo:
    Glikol propylenowy – organiczny związek chemiczny z grupy alkoholi dwuhydroksylowych czyli dioli. W temperaturze pokojowej jest bezbarwną, bezwonną, oleistą cieczą, o słodkawym smaku i wysokiej lepkości. Znajduje szerokie zastosowanie w przemyśle i medycynie. W odróżnieniu od glikolu etylenowego glikol propylenowy nie jest toksyczny.

    Czyli jeśli stosowany jest w medycynie czy żywności to może od razu zakazać produkcji leków i zawierających glikol propylenowy produktów żywnościowych!?

    Także uważam, że niesmaczne jest używanie jakichkolwiek używek w autobusach czy tramwajach, bo jest to po prostu w złym guście.

    Ale przytoczę dwie historie, z życia wziętą:
    Sam sporo podróżuje pociągiem na około 2 godzin w jedną stronę i któregoś dnia do przedziału wsiada pan, którego zapach trochę odrzuca. Pan otwiera piwo i pije. Ja ciągnę sobie swojego e-petka, Pan po chwili z tzw, mordą wrzeszczy, że nie życzy sobie, żebym palił, bo jest zakaz.
    Ja mu na to, że zakazu na to nie ma, a poza tym śmierdzi mi tu i chcę ten smród zabić. Pan krzyczy, że zawoła Policję i konduktora i wychodzi z przedziału. Po chwili do przedziału przychodzi konduktor i chce mi wypisać mandat, za palenie w pociągu. Ja mu na to, że ja nic nie paliłem, tylko używam e-papierosa, który nie jest zakazany! Konduktor na to, że przeszkadza to współpasażerom.
    Moją naturalną reakcją było zapytanie do pozostałych w przedziale, czy Państwu to przeszkadza – odpowiedz brzmiała nie! Nie byłem Panu dłużny i zwróciłem uwagę konduktorowi, że picie piwa w pociągu jest zakazane, no i się zaczęło. Konduktor do gościa, gość pije piwo, konduktor chce wypisać mandat, gość staje się agresywny i wulgarny. Konduktor wzywa Policję i Policja zabiera Pana wraz z jego piwkiem…

    Druga historia to przykłada złego nastawienia: Na szyi mam wiszącego e-papierosa, do przedziału wsiada Pan który głośno komentuje, że już go dusi! Ja może miałem e-papierosa, ale z wyładowaną baterią! Więc postanowiłem sprawdzić reakcję, Pana i jego kolegi.
    Co jakiś czas brałem ustnik do ust i odkładałem – a pana od razu nachodziły duszności i kaszel. Po 40 minutach takiej zabawy, kiedy konduktor kasował mi bilet, Pan podchodzi i mówi, zebym nie palił przy nim tego e-papierosa bo go dusi…

     
  8. Kaszëba

    28 Listopad 2012 at 14:53

    Chciałbym nieśmiało napomknąć, z jakiegoś tajemniczego powodu od kilku dni nie dociera do mnie linka aktywująca komentarz pod artykułem… ;(

     
  9. iowa74

    30 Listopad 2012 at 22:47

    Witam. Nie często tu zaglądam.
    Chemiku pozdrółwka.
    Dziś się dowiedziałem że władze Gdańska chcą skopiować idiotyczny zakaz chmurzenia w komunikacji.

     

Skomentuj

 
