RSS

Fakty nie zgadzają się z moją tezą? No to ukryjmy fakty, będzie super.

24 List

Dziś nie będzie żadnych sensacyjnych nowości z dziedziny e-papierosów. Chciałbym natomiast dla ciekawości pokazać Wam metody manipulacji, jakimi czasami posługują się „obrońcy czystego powietrza”, którzy uważają, że chmurzenie niemal tak samo zanieczyszcza powietrze i powoduje zagrożenie dla tych, którzy są w pobliżu.
5 lipca pisałem o badaniach zawartości niektórych związków w powietrzu pomieszczenia, w którym wcześniej używane byłe e-papierosy. Pisałem wtedy głównie o zawartości nikotyny, która w tym przypadku była na poziomie podobnym, jak w popularnej żywności. Tym razem chciałem jednak zwrócić uwagę na pewne inne dane, aby pokazać metody manipulacji polegającej na przemilczaniu pewnych danych.
Jest sobie taki znany przeciwnik palenia, który uważa, że tak naprawdę e-papierosy to praktycznie takie samo zło. Pan ten nazywa się Stanton Glantz i mieszka w słonecznej Kalifornii. Tamże w okopach wojuje przeciw światu, a szczególnie zajmuje się biernym paleniem. Oczywiście według pana profesora Glantza w przypadku e-papierosa też występuje ten efekt. Zakazać, wyrzucić, napiętnować!
Z radością przywitał on wspomnianą wcześniej publikację Schrippa i współpracowników i popełnił wpis na swoim blogu, w którym pisze o tym, że e-papieros emituje związki toksyczne i kancerogenne! Rakotwórcze związki, imaginujcie sobie Państwo, emituje ten wstrętny e-papieros. Wydziela na ten przykład kancerogenny FORMALDEHYD!
Daleki jestem od tego, aby negować fakt stwierdzenia obecności wykrywalnych ilości formaldehydu w pomieszczeniu, w którym odbywało się badanie. Schripp podaje, że średnia zawartość tego związku w powietrzu wynosiła 12 μg/m3. Nie wdając się w szczegóły można tę wartość wyrazić w innych jednostkach – ppb (parts per billion – części na miliard). Wyniesie ona mniej więcej 10 ppb.
No ale co z tego wynika? Jest ten formaldehyd czy go nie ma? Owszem, jest. Szkoda tylko, że pan Glantz nie dodał, że formaldehyd jest związkiem endogennym, a więc takim, który powstaje w trakcie naturalnych procesów zachodzących w organizmie człowieka. Jest we krwi, ale też obecny jest w powietrzu wydychanym przez kogoś, kto prawdopodobnie nawet nie słyszał o e-papierosie. W 2005 roku Berthold Moser wykonał dość szerokie badania zawartości formaldehydu w powietrzu wydychanym przez ludzi. Okazało się, że istnieje dość szeroki rozrzut wyników, co dowodzi tezy, że ilość wydychanego formaldehydu to kwestia osobnicza. Zakres uzyskanych wyników wyniósł od 1,2 ppb do ponad 70 ppb. Mediana wyniosła ponad 6 ppb (dla 75 percentyla, jeśli ktoś chciałby wiedzieć).
Inni badacze raportowali podobne, a często wyższe wyniki – oscylujące wokół 10 ppb (a więc zbliżone do wyników z cytowanej publikacji). Czy pan Schripp wykonał badania tzw. ślepej próby, czyli powietrza wydychanego BEZ używania e-p? Ano nie, chociaż wspomina o tym, że człowiek może emitować formaldehyd.
No ale oczywiście pan prof. Glantz o tym nie wspomni, bo po co.
Na tym właśnie polega manipulacja, którą już dawno temu wyśmiewano tak: co oznacza w języku naukowca „po starannym doborze wyników”? Ano oznacza „wywaliłem lub pominąłem wszystkie wyniki, które nie pasowały do mojej tezy”. Śmieszne? Zapewne tak, ale niestety też smutne.

 
1 komentarz

Opublikował/a w dniu 24 Listopad 2012 w ogólne

 

Tagi: , ,

One response to “Fakty nie zgadzają się z moją tezą? No to ukryjmy fakty, będzie super.

  1. Piotr

    27 Listopad 2012 at 18:14

    no… ja czytam i dziękuję Ci bardzo, że to śledzisz jest oczywistą prawdą manipulacja: ja mam ciasteczko chcę zjeść ciasteczko i mieć ciasteczko))) niewykonalne??? otóż nie bo i mój kolega ma ciasteczko ;-))) pozdrawiam

     

Skomentuj

 
