RSS

Zegar zaczął tykać – dziś została opublikowana Dyrektywa Tytoniowa

29 Kwi

Co prawda uchwalono ją już kilka tygodni temu, ale właśnie dziś została oficjalnie opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE nr 127, a więc stała się tym samym formalnym prawem obowiązującym w unii. Link prowadzi do Dz. Urz., a tam możemy sobie wybrać wersję językową (np. PL) i ściągnąć PDF z tekstem. Dla nas najważniejszy jest artykuł 20 dyrektywy (co ciekawe – jeszcze w czasie głosowań nosił numer 18) – warto go dokładnie przestudiować. Lekturę tę polecam szczególnie tym wszystkim, którzy zamierzają pozostać na rynku w charakterze producentów lub dystrybutorów e-papierosów i liquidów. Uwierzcie, ta lektura będzie pouczajaca, a miejscami wprawi was w zadumę. Szykujcie się na setki godzin pracy papierkowej.
A co to oznacza dla chmurzących? W skrócie – wszystkie omawiane wcześniej przepisy dotyczące papierosów elektronicznych i liquidów wchodzą w życie (z zastosowaniem tzw. vacatio legis, czyli swoistego okresu przejściowego). Oznacza to też, że teraz polskie władze mogą zacząć procedurę wdrażania dyrektywy na poziomie krajowym. Jak to będzie wyglądać w szczegółach, nie wiemy i nie mam pojęcia, kiedy będziemy wiedzieć.
Co się zmienia od tej chwili? Jedno jest pewne – nie jest tak, że od dziś chmurzenie jest nielegalne. To dobra wiadomość. Jedna z nielicznych niestety.
Zgodnie z art. 29, państwa członkowskie mają czas do 20 maja 2016, aby przygotować stosowne przepisy wykonawcze i administracyjne, które na poziomie lokalnym wdrożą dyrektywę. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby takie przepisy powstały wcześniej, ale dopiero właśnie od tej daty mogą obowiązywać.
Także w gestii każdego państwa pozostaje decyzja, czy zezwolić na sprzedaż e-papierosów/liquidów wprowadzonych przed tą datą przez dodatkowy rok (no, już to widzę…).
Po tej dacie na pewno pożegnamy się z liquidami nikotynowymi o mocy >20 mg/ml i z buteleczkami o pojemności >10 ml. W teorii pożegnamy się też z większością obecnych zaawansowanych modeli e-fajek, ale jak będzie to wyglądało w praktyce, trudno powiedzieć. Przecież powszechnie wiadomo, że taki sprzęt może być sprzedawany z wyraźnym zastrzeżeniem, że wolno w nim chmurzyć wyłącznie zerówki, prawda? Starsi zapewne pamiętają reklamy piwa… bezalkoholowego, oczywiście…😉
Warto jednak zauważyć, że definicja papierosa elektronicznego podana w dyrektywie jest dość pojemna – zresztą, przeczytajcie sami (art. 2, pkt 16) – zobaczycie, że nawet suszarka do włosów może zostać uznana za e-fajkę.
Reasumując – pożyjemy, zobaczymy. Myślę jednak, że warto zawalczyć o rozsądne prawodawstwo – zachęcając ludzi do podpisywania inicjatywy EFVI. Jeszcze jest szansa na zebranie głosów.

 
27 komentarzy

Opublikował/a w dniu 29 Kwiecień 2014 w ogólne

 

Tagi: ,

27 responses to “Zegar zaczął tykać – dziś została opublikowana Dyrektywa Tytoniowa

  1. szczuro

    29 Kwiecień 2014 at 19:57

    ja tak bardzo powoli szykuje sie do ucieczki od epkow, moze do 2016 zdaze, gorzej maja dostawcy, w sumie tez moga rzucic, ale Polska to madry kraj i na pewno co wymysla w tym zakresie🙂

     
  2. AeroD

    29 Kwiecień 2014 at 19:58

    Mirku, wkradł się błąd w znaku większości przy stężeniu nikotyny. Sam przez chwilę zacząłem się nad tym zastanawiać🙂

     
    • StaryChemik

      29 Kwiecień 2014 at 20:21

      Jednak będę się upierał, że jest OK🙂
      Popatrz na to tak:
      – pożegnamy się z mocą x, jeśli moc x>20 mg/ml

       
      • AeroD

        30 Kwiecień 2014 at 00:37

        Masz rację, za mało obcuję ostatnio w sferze nauk ścisłych i przykład z x naświetlił mi problematykę.
        Może dla mnie brzmiałoby wiarygodniej moc>20mg/ml ale to chyba tylko moja przypadłość🙂
        Dużo zdrowia, pozdrawiam.

         
  3. Meant

    29 Kwiecień 2014 at 20:23

    Ja nie widzę błędu…pożegnamy się z buteleczkami liquidu o pojemności >10ml i liquidami o zaw. nikotyny >20mg.ml. 😦

     
    • AeroD

      30 Kwiecień 2014 at 00:41

      Tak, masz rację. Ciemna plama rzuciła mi się na postrzeżenie. Ograniczy nas to do zakupu baz w buteleczkach 10ml (licząc na uprzejmość dostawców lub chęć przetrwania baz) bądź do zakupu liquidów. Cóż, wygląda na to, że użytkownicy końcowi nie będą mieli większych problemów do póki nie zostanie nałożona akcyza.

       
  4. slawol8

    30 Kwiecień 2014 at 11:18

    Co to jest ten tajemniczy „pojemnik zapasowy” o,O ? Mowa o parowniku czy butelce z liquidem ? Po za tym fajki też powinni ograniczyć „ma być 20 w paczce, i ani jednego więcej czy mniej” Żałosne, oby udało mi się do czasu aż ta dyrektywa wejdzie zejść z mocą do 0, jeszcze palę 4ki:/
    Dadza bana na reklamy e-fajek, proponuję wypuścić jakieś diody led na gwincie 510 , i będziemy świecić, a nie palić🙂

     
    • StaryChemik

      30 Kwiecień 2014 at 11:19

      „Pojemnik zapasowy” to buteleczka z liquidem do uzupełniania. Parownik ma mieć max. 2 ml.

       
  5. Adam G

    30 Kwiecień 2014 at 11:49

    Może źle rozumuje, ale skąd wniosek że parownik będzie musiał mieć max 2ml. cyt:

    „płyn zawierający nikotynę był wprowadzany do obrotu wyłącznie w specjalnie przeznaczonych do tego pojemnikach zapasowych, których pojemność nie przekracza 10 ml, a w przypadku papierosów elektronicznych jednorazowego użytku lub kartridżach jednorazowych pojemność kartridży jednorazowych lub zbiorniczków nie przekracza 2 ml”

    Ja to rozumie w ten sposób że jednorazowe kardridże bądź jednorazowe e-fajki nie mogą przekroczyć 2ml. Nie widzę w tym zdaniu nic o pojemności zbiornika do wielokrotnego napełniania.

     
    • StaryChemik

      30 Kwiecień 2014 at 14:05

      Całkiem możliwe, że masz rację. Tylko jakie „zbiorniczki” (w wersji EN – tanks) są w jednorazówkach?

       
      • Adam G

        30 Kwiecień 2014 at 14:29

        Faktem jest że formuła „lub zbiorniczków” (EN „or tanks”) jest trochę niejasna bo nie jest wyjaśnione częścią czego te zbiorniczki są. Zobaczymy jak to odczytają nasi urzędnicy. Chociaż powiem szczerze że nie ten zapis martwi mnie najbardziej ale ten dotyczący 10ml buteleczek. Wynika z tego że zniknie sens tworzenia własnych liquidów, bo raczej zakup „baz” w takich opakowaniach nie będzie opłacalny.

         
        • StaryChemik

          30 Kwiecień 2014 at 14:38

          No właśnie też się boję interpretacji – obaj wiemy, o co chodzi. A ten zapis z buteleczkami 10 ml to totalna paranoja. Gdzie ich wielka troska o środowisko?

           
  6. Leszek

    30 Kwiecień 2014 at 14:43

    a jak z internetowa sprzedaza ? czytam i nie moge sie doczytac o zakazach. Wczesniej byla mowa ze wszelkiego rodzaju sklepu on-line jak i fora beda zmuszone zawinac interes.

     
  7. stacho

    30 Kwiecień 2014 at 16:10

    Dzięki SCH za wpis z informacją i linkami.
    Poczytałem i też boję się interpretacji.
    Wspomniana przez Ciebie definicja ep rzeczywiście jest pojemna , choć suszarki do włosów za ep nie da się w niej zmieścić bo nie ma ustnika😉
    „wyrób, który może być wykorzystywany do spożycia pary zawierającej nikotynę za pomocą ustnika”
    A zastanawiam się na tym – może. Bo wg tej definicji ep do zerówek dalej będą ep i podlegać będą restrykcjom.

    Czy Twój blog nie jest formą publicznego lub prywatnego wsparcia imprezy, działania lub osoby działającej w celu promowania ep, lub których bezpośrednim lub pośrednim skutkiem jest ich promowanie i które obejmowałyby kilka państw członkowskich ( czytają Cię ludziska z państw członkowskich ? )

    Masz sporo racji z tym czekaniem na przepisy wykonawcze. Ja z duszą na ramieniu będę czekał na to co Komisja ustanowi, w drodze aktów wykonawczych, jakie normy techniczne mechanizmu ponownego napełniania.

    pozdrawiam i lecę zbierać podpisy pod EFVI

     
    • StaryChemik

      30 Kwiecień 2014 at 17:54

      Apage satanas! Jak to nie ma ustnika? Pierwsza z brzegu:
      http://www.euro.com.pl/suszarki-do-wlosow/remington-d5210-pro-air.bhtml
      Może trochę niewygodny, ale jest, prawda?😉
      Mój blog jest oczywiście promocją wstrętnych e-p. Czytają mnie ludzie z UE.
      Ale… cytując klasyka: oni jak na razie mogą panu majstrowi skoczyć. Przecież mój blog nie jest w Polsce ani nawet w EU🙂 Serwery wordpress.com są na terenie USA, a tam prawo unijne nie sięga.

       
    • Sheepman

      30 Kwiecień 2014 at 19:10

      Zawsze można uznać, że Mod nie jest zasilaniem e-papierosa, tylko latarki z elementem świetlnym na gwincie 510. W ten sposób mamy rozwiązaną kwestię zasilania, pozostaje kwestia parownika. Jakieś pomysły?

       
      • StaryChemik

        30 Kwiecień 2014 at 20:26

        Tysięczny raz powiem – nie chodzi o to, aby znaleźć metody obejścia prawa. Istotą jest, aby prawo było sensowne.
        Jeśli ludzie będą się teraz zastanawiać, jak prawo obejść, to za kilka lat będziemy mieli samych obchodzących tysiące głupich praw, a chyba nie o to idzie.

         
  8. zachar

    2 Maj 2014 at 04:24

    A co w momencie kiedy zamówię sobie paczkę z poza europejskiego kraju, w której będą liquidy w buteleczkach większych niż 10ml(albo jakiś atomizer >2ml)?

     
    • Daniel

      4 Maj 2014 at 12:18

      To ci żatrzymaja celńicy i dowalać karę jak złe trafisz

       
  9. Daniel

    4 Maj 2014 at 12:17

    Czytam i nie wierze, po co wy sie dalej łudzicie? Wiadomo ze chodzi o pieniądze i zapewne wszystko jest już dawno ustalone, kwestia czasu, czekają aż emocje wam opadną i na 100% firmy tytoniowe wprowadza swojego e-fajka a koncerny farmaceutyczne będę zabijać miliońy na liquidach. Czy dla was to jest naprawdę tak trudne do zczajenia? Dziwny kraj = mega naiwni ludzie

     
    • StaryChemik

      4 Maj 2014 at 14:30

      Nie, to nie jest „trudne do zczajenia”. Ludzie dzielą się po prostu na tych, którzy się od razu poddają oraz na tych, którzy coś próbują zrobić. Należysz do tych pierwszych, niestety. Wolę być naiwny niż z założenia przegrany.

       
    • Dorota

      5 Maj 2014 at 16:53

      z pierwsza czescia sie zgadzam, tzn wiadomo ze chodzi o pieniadze i to spore, ze wszystko jest juz dawno ustalone to tez juz dobrze wiemy ;wystarczy sobie poczytac „historie ” akcyzy we Wloszech na e-fajki, gdzie juz od 2013 P.M. produkuje swoja e-fajke i tylko czeka az sie wszyscy wykonczymy , znudzimy i poddamy i wtedy zacznie sie kampania reklamowa tego „cuda”; i tu z tego co wiem nie masz racji z tymi liquidami z bigph bo to nie bedzie na liquid…..(chyba nie myslisz ze PM dopusci do koryta Bigph). ja tez zaliczam sie do grupy tych „naiwnych” i jak na razie sie nie poddamy a powiem ci szczerze ,ze naprawde jest ciezko czasem i sami sie zastanawiamy czy to wszystko ma sens? ale przypominam sobie jak stalam w kolejce po papier toaletowy (ktory bynajmniej nie byl pachnacy i miekki ale byl) i wtedy mysle sobie ,ze gdyby nie „naiwnosc” moich rodzicow i ich pokolenia to kto wie moze bysmy dalej w tej kolejce stali……..(a przeciez szanse na zwyciestwo byly niewielkie)…..pozdrawiam

       
      • StaryChemik

        5 Maj 2014 at 21:50

        Tak, Doroto – pamiętam właśnie tamte czasy. Bandę „naiwniaków”, którzy w 1980/81 wierzyli, że coś można zrobić. Niektórzy pukali się w głowę i mówili – dajcie spokój, i tak nie ma szans. Pamiętam, jak się wstawało o 3 rano, żeby stać w kolejce po mięso, ale jednocześnie zajmowało miejsce w kolejce do kiosku, aby kupić „Tygodnik Solidarność” i „Tygodnik Powszechny”. Na pewno nie wyszło tak, jak sobie wymarzyliśmy, ale… nie muszę się wstydzić, gdy pyta mnie córka: a gdzie ty wtedy byłeś, tato?

         
  10. e-palacz

    5 Maj 2014 at 10:50

    Mirku zniknęła strona z dyrektywą, pobrałem wcześniej w j. polskim a chciałem chińczykom przesłać i jak widzę już w innych językach nie ma. Masz lepszą szukajkę? Wiesz gdzie to znaleźć teraz?

     
    • StaryChemik

      5 Maj 2014 at 11:30

      Sprawdzane przed minutą – link z wpisu działa. To oficjalny dziennik UE, więc nie może ot tak zniknąć.
      Sprawdź.

       
  11. e-palacz

    5 Maj 2014 at 20:46

    dziękuję, rano nic tam nie było, mieli chyba jakiś problem z serwerem

     

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: