RSS

Kilka uwag na temat zakazów

05 Maj

W ostatnich tygodniach media coraz częściej donoszą o kolejnych miastach wprowadzających zakazy używania e-papierosów w środkach komunikacji miejskiej. Jak zauważyłem, spotyka się to najczęściej ze zrozumieniem ze strony chmurzących, choć nierzadko zdarzają się też przeciwnicy takich rozwiązań.
Przyznam, że trochę mnie dziwią argumenty tych, którzy uznają takie zakazy za ograniczenie ich wolności. Przecież jeszcze niedawno każdy z nas palących analogi posłusznie je gasił przed wejściem do autobusu czy tramwaju. Wszyscy doskonale wiemy, skąd się wziął ten trend do wpisywania zakazu chmurzenia do regulaminów komunikacji miejskiej. Niektórzy ludzie młodzi, a nawet bardzo młodzi, którym wydaje się, że skoro nie ma formalnego zakazu, to obowiązuje reguła „hulaj dusza”, potrafią wpaść grupą do tramwaju i urządzać sobie zawody w tym, komu się uda puścić większą chmurkę. Niestety – gdzieś w tej chmurce gubi się jedno z podstawowych dla społeczeństwa ludzi myślących słowo – KULTURA. No i skoro owej kultury brak, trzeba czasem sięgać po środki prawne.
Moje prywatne zdanie jest takie – bardzo dobrze, że takie zakazy są wprowadzane. Czekam, aż wszystkie miasta to zrobią. Liczę też, że już od nowego roku szkolnego placówki oświatowe (od podstawówek do szkół ponadgimnazjalnych) będą też miały analogiczny wpis w regulaminach/statutach. Widok uczniów używających e-fajek na przerwie czy też, o zgrozo, w trakcie lekcji, nie jest wcale taki rzadki. To już nawet nie jest smutne, to jest już chore.
Kwestią otwartą jest wprowadzenie ścisłego zakazu chmurzenia wszędzie tam, gdzie obowiązuje zakaz palenia tytoniu. Kompletną bzdurą jest na przykład skazywanie chmurzących na przebywanie w palarniach, gdzie jest aż gęsto od dymu z analogów. Nie po to przecież ludzie rzucali palenie.
Tak czy inaczej – kolejny raz apeluję, szczególnie do ludzi młodych – pamiętajcie o zwykłej kulturze. Każde działanie typu chmurzenia w autobusie/tramwaju jest przez ludzi ekstrapolowane na wszystkich e-palaczy.
I jak zawsze – odium spada na niewinną większość. Pomyślcie o tym…

 
9 komentarzy

Opublikował/a w dniu 5 Maj 2014 w ogólne

 

Tagi: ,

9 responses to “Kilka uwag na temat zakazów

  1. Piotr

    5 Maj 2014 at 08:12

    Witam. Też jestem za ograniczeniem miejsc, w których można vapować. Ale ograniczenie z rozsądkiem. rozsądkiem. Kościoły, przychodnie, środki komunikacji, sklepy jak najbardziej tak – zakazać. Poczekalnie dworcowe, halle przywindowe w biurowcach itp. -sprawa dyskusyjna. Moim zdaniem zezwólmy. Natomiast parki, ulica, puby, czy korytarze pociągów zdecydowanie bez zakazu. U cioci na imieninach, jak ciocia zezwoli.😉

     
  2. imprimis

    5 Maj 2014 at 08:31

    Witam, i tutaj właśnie znajduje się istota problemu – KULTURA ! Dla nas waperów nowe zakazy to temat o tyle kontrowersyjny, że po raz kolejny ogranicza naszą wolność – a z drugiej strony w dobie powszechnego „upadku obyczajów” trudno dziwić się zakazom administracyjnym w przypadku gdy nie można oczekiwać zwykłej elegancji😦 Mnie osobiście „scyzoryk się w kieszeni otwiera” gdy widzę siedzącą w środkach komunikacji młodzież, podczas gdy starsi ludzie stoją, oraz słyszę głośne rozmowy przetykane gęsto słowem na 11-tą literę alfabetu. Zostałem wychowany w duchu poszanowania Wszystkich i bezwzględnego szacunku dla starszych, a zatem, chociaż z pewną dozą ambiwalencji uczuć, takie działania popieram. Mam nadzieję, że z czasem wapowanie stanie się nie tylko alternatywą dla „analogów” ale również „stylem życia” nieodmiennie związanym z kulturą i elegancją w codziennym funkcjonowaniu🙂 Do Wszystkich młodych Ludzi – szanujcie jeśli chcecie być szanowanymi, oczywiście bez względu na to czy już „wolno” Wam wapować czy jeszcze nie !!!

     
  3. Ewunia

    5 Maj 2014 at 13:10

    Dzien dobry. Oczywiscie, mlodzi ludzie beda sie popisywac, malpowac i wyglupiac. Z czym sie da i jak sie da. Moze by mozna dac sobie z tym rade bez zakazow/nakazow? Oprocz jednego – od 18 lat! Prawde mowiac to ja wapowalam wszedzie, bez oblokow pary, po cichutku i zupelnie bez wydmuchiwania pary. I niech mnie ktos zlapie🙂 No i ja mam o wiele wiecej niz 18 lat🙂

     
  4. howeverius

    6 Maj 2014 at 14:20

    Ja już nie raz mówiłem, że tu jest jak z puszczaniem bąków – niby wszędzie można ale nie wszędzie wypada.

     
  5. Ewunia

    7 Maj 2014 at 00:35

    Dokladnie!

     
    • J.ko.

      7 Maj 2014 at 13:03

      cyt: ” Prawde mowiac to ja wapowalam wszedzie, bez oblokow pary, po cichutku i zupelnie bez wydmuchiwania pary. I niech mnie ktos zlapie🙂 No i ja mam o wiele wiecej niz 18 lat :)” Takie tajniackie wapowanie wygląda jakbyś „cichacza” puściła…

       
  6. Michał

    7 Maj 2014 at 21:40

    Wszystko ładnie i pięknie o ile będziemy trzymać się zasad kultury a nie „kopiować” rozwiązania prawne powstałe dla papierosów. Nie zaboli mnie zakaz wapowania w środkach komunikacji miejskiej. W przypadku pociągów było by już ciężej. Przychodnie, sklepy, biblioteki itd… niewielki problem. Z tym, że obawiam się, że za tymi miejscami może falą wejść zakaz chmurzenia w knajpach i mam szczerą nadzieję, że do takiego absurdu nie dojdzie🙂

     
    • StaryChemik

      7 Maj 2014 at 22:29

      No właśnie też się obawiam, że jak pozamiatają to po całości „bo nie wiadomo, czy aby nie szkodzi”.

       
  7. Wizzer

    20 Czerwiec 2014 at 18:13

    Czasami ci młodzi waperzy przechodzą ludzkie pojęcie. Sam jestem bardzo młodą osobą i jak widzę gdy mój kolega zaczyna wapować, gdzie raczej powinno się tego robić to od razu leci ode mnie „opierdol”, bo jeśli ja wytrzymuje to on też może. Ja zachowuje pełną kulturę i staram się pokazać, że nie jestem szpanerem z modem tylko człowiekiem który stara ograniczyć to (mimo, że mam krótki staż palenia).

     

Skomentuj

 
