RSS

Światowe Forum Nikotynowe – garść pierwszych refleksji na gorąco

30 Czer

Jak zapewne wiecie, ostatnie kilka dni spędziłem na Pierwszym Światowym Forum Nikotynowym w Warszawie. Wróciłem stamtąd z mnóstwem wrażeń, obserwacji i pomysłów. Dziś wpadłem w wir spraw bieżących, w tym zaległych, więc w krótkim wpisie przedstawię tylko zarys tego, co tam się działo. A było tego dużo…
Zacznijmy może od tego, że tak naprawdę pomysł tego kongresu powstał stosunkowo niedawno. Wszystko było organizowane przez ekipę, która bardzo zgrabnie połączyła angielską precyzję i polską fantazję. I chyba tylko dlatego spotkanie okazało się być spektakularnym sukcesem. Zwykle takie duże kongresy planuje się z co najmniej rocznym wyprzedzeniem, aby można było zebrać dobrych mówców, rozpuścić wici po świecie itd. Tu nie było aż tyle czasu. No ale jednak teraz można się świetnie komunikować przez sieć. Komitet programowy, do którego zaprosił mnie główny organizator, Gerry Stimson, działał właśnie głównie w oparciu o mail. Mając obok siebie takie postaci jak Konstantinos Farsalinos, Riccardo Polosa, Karl Fagerström, Jacques le Houezec czy Andrzej Sobczak, wierzyłem, że uda się to zrobić. Przyznam jednak, że byłem pozytywnie zaskoczony, gdy dowiedziałem się, że w GFN wzięło udział prawie 200 osób z prawie 30 krajów (nawet tak egzotycznych jak Kazachstan). Po cichu przyznam, że jeszcze 2 miesiące temu stawiałem, że będzie maksymalnie setka ludzi.
No dobrze – to jest o tym, kto był, ale istotne jest też to, kto był wielkim nieobecnym. Pomimo tego, że już za kilka miesięcy WHO będzie organizować światowe spotkanie związane z produktami tytoniowymi i nikotynowymi, gdzie mają zapaść bardzo ważne decyzje, nikt z tego gremium nie pofatygował się, aby przyjechać do Warszawy. Nie było też przedstawicieli FDA chociaż właśnie pracują nad amerykańskimi przepisami. Z Unii pojawiła się tylko europarlamentarzystka, pani Rebecca Taylor. Zgadnijcie ilu było polskich posłów. Tak, macie rację – zero. Polskie środowiska medyczne też w zasadzie uznały, że sami wszystko już wiedzą lepiej. Zauważyłem tylko dwie osoby – panią profesor pulmonolog oraz drugą panią, która przedstawiła się jako lekarz. O pani profesor napiszę jeszcze w kolejnym wpisie. Nie pojawił się ani pan prof. Zatoński, ani prof. Jassem, ani też pan płk. dr hab. Jędrzejko. Nie było dr. Łukasza Balwickiego, który bardzo lubi wypowiadać się ex cathedra o e-papierosach. Wszyscy wiedzieli o forum od dawna, a jednak nie przyszli. Ciekawe dlaczego…😉
Nie było polskich prawodawców, choć pierwotnie wyrażali zainteresowanie wzięciem udziału przynajmniej w wybranych sesjach. Tak sobie myślę, że może rządowi zabrakło kasy na wpisowe, bo trzeba było regulować rachunki za ośmiorniczki i inne frykasy.
Ucieszyła mnie za to obecność dwóch dziennikarek naukowych zajmujących się tematami zdrowotnymi. Może coś dobrego z tego wyniknie. Cieszy też obecność dziennikarzy z USA, Rosji czy Włoch.
Aktywnie w pracach uczestniczyli członkowie Stowarzyszenia Użytkowników E-papierosów SUEP Waper, co też było optymistyczne. Szkoda trochę, że zabrakło innych chmurzących na czwartkowym spotkaniu VAPEMEET. Wiele razy zapraszałem, na to spotkanie wstęp był darmowy, a dzban piwa (chyba 1,5 l) za 18 PLN to nie jest chyba aż tak dużo. A na spotkaniu można było spotkać legendy takie jak Farsalinos, nie licząc samych głównych organizatorów. Atmosfera była wręcz doskonała. No cóż… szkoda. Może za rok.
Ja na VAPEMEET dotarłem dość późno, ponieważ wcześniej byłem na żywo w TOK FM.
To tyle tytułem wstępu. W najbliższych dniach przybliżę trochę tematykę omawianą na sesjach, opowiem też o osobistych wrażeniach ze spotkań z niektórymi z uczestników.
Jeśli ktoś ma jakieś pytania związane z GFN – wrzucajcie, postaram się odpowiedzieć.

EDIT (13:38): zapomniałem dodać, że na konferencji obecnych było co najmniej kilkoro przedstawicieli Big Tobacco – jedni jawnie (BAT – pozdrawiam miłe Panie!) inni nieco mniej jawnie. Wyraźnie było widać zainteresowanie tematyką. O obecności Big Pharma nic mi nie wiadomo.

 
2 komentarzy

Opublikował/a w dniu 30 Czerwiec 2014 w ogólne

 

Tagi: , , , , , , ,

2 responses to “Światowe Forum Nikotynowe – garść pierwszych refleksji na gorąco

  1. Małgorzata Maksymowicz

    1 Lipiec 2014 at 00:54

    Byłam w czwartek i Robert był jedyną osobą, z którą można było porozmawiać po polsku🙂 Byłam zmuszona odkopać spod 20 lat mój angielski i było bardzo miło – waperzy to super osoby!

     
  2. KontrKultura

    2 Lipiec 2014 at 03:16

    Zapraszam do przeczytania wywiadu z Stimsonem !

    EDIT
    Usunąłem parszywy spam kierujący do stron wyciągających kasę. Będę to tępił zawsze!
    Naciągacze – SIO!

    SCh

     

Skomentuj

 
