RSS

Media sięgają dna! Brak słów…

23 Lu

Trafiłem dziś na artykuł na portalu internetowym, w którym anonim (jakżeby inaczej!) pisze o tym, że jest pierwsza ofiara śmiertelna e-papierosa. Ofiara jest wymieniona z imienia i nazwiska, pochodzi z Teksasu, a cały tekst jest uzupełniony zdjęciem szpitalnym, na którym kobieta rozpacza przy łóżku młodego mężczyzny.
W informacji czytamy, że 17-latek wcześniej nie palił tytoniu, od 11 miesięcy używał e-papierosa i właśnie umarł w szpitalu na wyjątkowo agresywnego raka płuc.Dalsza część artykułu powtarza znane już historie o formaldehydzie itp.
Zastanawiam się, jak nisko można upaść, aby stworzyć taki tekst. Określenie „dziennikarstwo śmieciowe” byłoby raczej komplementem. To jest o wiele poziomów poniżej śmieci. Jakichkolwiek śmieci.
Zdjęcie jest prawdziwe – tyle, że przedstawia jedną z ofiar wojny w Syrii – to przedostatnie zdjęcie w linkowanym tekście. Nie jest to więc żaden Teksańczyk umierający od e-fajek. Jestem przekonany, że dane są wymyślone, a całość powstała w celu… no właśnie… w jakim?
I tu odpowiedź jest prosta: sensacja lubi się powielać metodą „copy-paste”.
Co to w ogóle za strona z newsami? Wystarczy kilka sekund, aby to sprawdzić. Witryna założona niecały tydzień temu. Właściciel zwyczajnie chce sobie napędzić odwiedzających, więc tworzy kretyńskie wpisy.
Nie będę tego komentował, ponieważ staram się tu używać języka kulturalnego. Zastanawiam się tylko, jak szybko w globalnej wiosce rozniesie się ta informacja i kiedy podłapią ją nasi poszukiwacze sensacji. Bo to, że znajdą, jest raczej pewne. Dlatego mam prośbę do Was, moi drodzy. Monitorujcie sieć. Ja też staram się przeglądać informacje, ale może mi coś umknąć.
I nadal nie potrafię zrozumieć, jak można realną ludzką tragedię wykorzystywać w tak nieludzki sposób.

EDIT – 23.02.2015 godz. 19
Zdjęcie z pierwszego linku zniknęło – może dlatego, że podlegało copyrightowi i ktoś delikatnie im zwrócił uwagę. Zobaczymy, jak dalej rozwinie się sytuacja.

 
8 komentarzy

Opublikował/a w dniu 23 Luty 2015 w ogólne

 

Tagi: ,

8 responses to “Media sięgają dna! Brak słów…

  1. Cezary

    23 Luty 2015 at 13:39

    Wydaje mi się że dziennikarz został opłacony przez koncerny tytoniowe które odnoszą negatywne skutki finansowe ze względu na fale popularności elektrycznych papierosów. Zachowanie dziennikarza to czysta znieczulica.

     
  2. Irek

    23 Luty 2015 at 14:03

    Ja mam zdjęcie na którym widać że „dziennikarz” ten kopuluje z kozą. Też pobrałem z portalu „Wolność Syrii”.

    Jak widać papier i internet przyjmą wszystko. Nawet największą bzdurę.
    Mirku ja bym się nie martwił że inne media to podchwycą.
    Wystarczy że jeden „dziennikarz” zrobił z siebie IDIOTĘ.
    Dziennikarz? Chyba (gra z kijem i piłką).
    Przepraszam za ton ale trudno normalnie pisać o kłamcy i złodzieju.
    Złodziej napisałem świadomie.
    Właścicielem tego zdjęcia jest Keystone USA / Rex Features.
    Podpis w oryginale brzmi:
    Critical: A woman cries as her son, who was injured in clashes in Homs, lies in a hospital bed.

    Kobieta opłakuje swojego syna, który został ranny w starciach w Homs, leżącego na szpitalnym łóżku.

    Mirek wielokrotnie pisał: kasa misiu, kasa.
    Pasuje.

     
  3. zoltar

    23 Luty 2015 at 18:47

    Jeden z komentarzy po oryginalnym tekstem cytuję: ‚Pathetic shitalism’
    W sam punkt. Nic więcej dodać.

     
  4. Lukas.Troch

    23 Luty 2015 at 20:05

    Najlepsze jest to że dzisiaj rano na ten artykuł wpadłem i pierwsze co pomyślałem muszę pokazać staremu chemikowi co on o tym sądzi ale doczytałem artykuł do końca i zdałem sobie sprawę że nie ma co Ci zawracać głowy bo to totalne kłamstwo🙂 heh siadam teraz do kompa patrze a tu stary chemik „media sięgają dna brak słów” pierwsze na myśl przyszło mi „post z rana na 100%” hehe nie ma co tu dalej komentować artykułu każdy chyba wie co o tym sądzić🙂 pozdrawiam

     
    • StaryChemik

      23 Luty 2015 at 21:02

      Myślę, że nawet totalne kłamstwa warto sygnalizować. Ja trafiłem na to w zasadzie czystym przypadkiem, dlatego jestem wdzięczny za wszystkie sygnały o różnych dziwactwach. O dobrych tekstach też, bo warto je nagłaśniać.

       
  5. lukabracci

    24 Luty 2015 at 13:58

    Media jak media, tutaj mamy świeżą publikację Departamentu Zdrowia z Californi:
    http://www.cdph.ca.gov/programs/tobacco/Documents/Resources/Fact%20Sheets/E_Cigs_Brochure_English%20102914.pdf
    „Protect your family from e-cigarettes” tak nazwano publikację.
    Krótko streszczę smaczki typu:” e papierosy zawierają nikotynę i chemikalia które mogą powodować (!uwaga) birth defects! (wady wrodzone) i inne problemy zdrowotne(jakie?)”. Rozumiałbym gdyby był odnośnik np. zadedykowany kobietom w ciąży, ale nie, fakt:) ten jest odnotowany po pytaniu dlaczego e-p są niebezpieczne.
    Dalej… „aerozol z e-papierosa jest mieszaniną substancji chemicznych i cząstek!! które mogą uszkodzić płuca podobnie jak dym papierosowy( defacto zrównanie papierosów jak i e-p)
    Jeszcze…”ludzie mogą zacząć uzależnienie od nikotyny od e-papierosa a później zacząć palić tradycyjne”.
    Jeżeli to California, no więc musi być że e-papierosy mogą być użyte do palenia marihuany i haszyszu ( w jaki sposób miało by to się odbywać skoro nie występuje reakcja spalania? W publikacji jest mowa o „hash oil”? Może to, czymkolwiek jest?
    I ostatnia rzecz, myślę najciekawsza i rzucająca większe światło na motyw tej publikacji:
    „Badania pokazują, że e-papierosy nie pomagają rzucić palenia. Jednak w dalszym ciągu, leki bez recepty i na receptę są „very effective”:)) w skutecznym rzuceniu palenia.
    Przypominam, jest to publikacja departamentu zdrowia.

     
  6. HammerNieruchomości

    25 Luty 2015 at 20:37

    Teraz dziennikarzem może zostać każdy, dlatego słowne potyczki są powszechną walką między poglądami ludzi. No i przede wszystkim pieniądze, które zbija się na internetowej działalności.

     
  7. Piotr

    26 Luty 2015 at 16:16

    Na spokojnie napiszę jak nigdy. Mój znajomy stwierdził że rzuca e-faje bo jego znajomy e-jarał od 3 miesięcy i lekarze wykryli w jego płucu guz wielkości malej pięści, Sic !!! To że znajomy mojego znajomego jarał ponad 25 lat po 40-45 śmierdziuchów dziennie to nie istotne. Że guz urósł w 3 MIESIĄCE !!! to na pewno od e-fajek. Bajko ty moja bajko. A wiecie że kwas solny jest słodki ? Pytanie dla jaj oczywiście. Mirku życzę zdrowia w 2015 jak i nieskromnie sobie ponieważ miałem chyba podobne kłopoty, a propos dalej nie chmurzysz?🙂

     

Skomentuj

 
