RSS

Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w sprawie implementacji DT

05 Lu

Dziś opublikowano stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w sprawie implementacji dyrektywy tytoniowej, a dokładniej – wpływu projektu rządowego na branżę papierosów elektronicznych. Skrót tej informacji znajdziecie tutaj. Rekomendacje ZPP są bardzo klarowne:

  • Przepisy nie powinny zakazywać ani krajowej ani transgranicznej sprzedaży internetowej;
  • Przepisy nie powinny zakazywać używania wizualnej komunikacji o e-papierosach w miejscu sprzedaży;
  • Przepisy o używaniu e-papierosów w miejscach publicznych powinny brać pod uwagę inny charakter tych produktów (brak obecności procesu spalania oraz brak dymu) w porównaniu z papierosami tradycyjnymi;
  • Przepisy o rejestracji produktów i kosztach z tym związanych powinny być proporcjonalne i dawać możliwość dostosowania się małym i średnim przedsiębiorstwom.

Myślę, że to dobra sprawa, iż w „naszej” sprawie odezwała się organizacja, która nie jest bezpośrednio związana z branżą, a zrzesza po prostu przedsiębiorców. Osobiście podpisuję się pod wszystkimi rekomendacjami ZPP – Bruksela+0 – to jest klarowne stanowisko. Myślę, że warto też przeczytać cały dokument (plik PDF), w którym mamy dokładną analizę rynku e-p oraz tego, jak implementacja w obecnym kształcie może wpłynąć na tę branżę.
Co będzie dalej, pokaże czas.

Ceterum censeo Directiva Tobaccorum delendam esse!
(A poza tym uważam, że Dyrektywa Tytoniowa winna być zniszczona!)

 
14 komentarzy

Opublikował/a w dniu 5 Luty 2016 w ogólne

 

Tagi: , ,

14 responses to “Stanowisko Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w sprawie implementacji DT

  1. BM

    5 Luty 2016 at 14:04

    Podpisuję się pod tym „tymi obiema ręcyma”, chociaż trudno przewidzieć efekt. Jednak przeglądając standardowo stronę onetu napotkałam na ten artykuł http://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/papierosy-bezdymne-rewolucja-na-polskim-rynku-tytoniowym/c23z1w . Czytam i przecieram oczy ze zdumienia. Nie jestem blondynką, ale zastanawia mnie różnica: e-papieros i waporyzer. Ta druga nazwa pojawiła się na tym blogu, chyba przez kogoś zaproponowana w komentarzach. Chyba muszę temat bardziej przetrawić🙂

     
    • StaryChemik

      5 Luty 2016 at 15:42

      Generalnie jest problem z nomenklaturą. Produkty „heat-not-burn”, w których tytoń się podgrzewa zwykle są używane w waporyzerach (tobacco vaporizer). E-papierosy służą do generowania aerozolu z cieczy.

       
  2. BM

    6 Luty 2016 at 14:44

    Wielkie dzięki za uświadomienie🙂

     
  3. danielb

    11 Luty 2016 at 00:15

    Sprawa nie jest taka prosta .Otóż jak chronic dzieci przed wyrobami tytoniowymi skoro zostałaby sprzedaz w internecie.Wówczas zakaz sprzedazy dzieciom będzie fikcją i 12 letnie dzieciaki będą sobie dalej wapowały.Bo w internecie kupią produkty jako np.30 latkowie.Nikt tego nie będzie w stanie sprawdzic.

     
    • StaryChemik

      11 Luty 2016 at 09:56

      A propos ostatniego zdania – jak w takim razie działa sprzedaż online alkoholi? Najprościej jest zakazać. Uwierz, że istnieją mechanizmy pozwalające na weryfikację wieku – to już jest działka sprzedawców, aby był to dobry system.

       
      • danielb

        11 Luty 2016 at 11:39

        Ale w interesie sprzedawcy czyli tutaj akurat sklepu internetowego nie jest aby ten wiek dokładnie sprawdzić.Sprzedawca zrobi tak aby się wydawało że jest zakaz (umieści informację tak jak teraz że produkty są od 18 lat ) ale nie będzie tego do końca weryfikował w swoim własnym interesie który nazywa się zysk .Tak więc to nie jest działka sprzedawcy żeby nie sprzedać małolatowi bo wtedy mniej zarobi.

         
        • StaryChemik

          11 Luty 2016 at 12:16

          Mylisz się znowu – w interesie sprzedawcy jest przestrzeganie prawa. Jeśli sprzeda nielatowi, co będzie bardzo łatwo udowodnić, będzie podlegał kodeksowi karnemu.
          Zastanów się nad tym, dlaczego sprzedawcy e-p (przynajmniej większość) nie sprzedaje tego małolatom, chociaż w tej chwili nie grozi im formalnie ŻADNA sankcja.

           
          • danielb

            11 Luty 2016 at 12:41

            Większość nie sprzedaje małolatom ? To chyba jednak żyjemy w innej rzeczywistości.Znam sklepy które generują 80 % obrotu dzięki nieletnim z czego dobrą połowę dzięki dzieciom 12-15 lat.Z tego co wiem zakaz stosują prawie tylko i wyłącznie autoryzowane esmokingi.(chic ) .

             
            • StaryChemik

              11 Luty 2016 at 18:17

              Całkiem możliwe, że żyjemy w innej rzeczywistości. „Prawie tylko i wyłącznie…” – a ja myślę, że jednak się mylisz. Znam wiele sklepów poza eSW, które stosują się do zasady niesprzedawania małolatom.
              Nie wiem o jakim mieście mówisz ani ile sklepów znasz i obawiam się, że bijesz pianę.

               
              • danielb

                12 Luty 2016 at 11:14

                E spokojnie ,ja też nam takie które nie sprzedają ,ale zdecydowana większość to jednak robi.Gdybym nie wiedział co piszę to bym nie pisał.Oczywiście dla mnie mogą tego zakazu nie realizować ,tylko niech mi nikt nie wmawia że to jest dobre rozwiązanie np.dla dzieci i że sprzedawcy sami z siebie ochoczo będą ten zakaz respektować ,bo w bajki to ja przestałem wierzyć jakieś 20 lat temu.Powtórzę dla mnie osobiście dyrektywa może być w całości wyrzucona do kosza.Osobiście nie zamierzam rezygnować z e-palenia tylko dlatego że jakiemuś urzędnikowi coś się wydaje.pozdrawiam

                 
                • StaryChemik

                  12 Luty 2016 at 15:53

                  Wybacz, ale chyba jednak przesadzasz. Powiedz – ale konkretnie – ile sklepów odwiedziłeś – tysiąc? dwa? dziesięć tysięcy? W ilu województwach byłeś? Ile czasu obserwowałeś każdy ze sklepów?
                  No bo jeśli używasz słowa „większość”, to musisz mieć jakąś uczciwą próbkę statystyczną.
                  Tymczasem podejrzewam, że opierasz swoje spostrzeżenia na próbce kilku, góra kilkunastu punktów w jednym mieście lub kilku. I jest to tak naprawdę podejście bardzo krzywdzące w stosunku do uczciwych sprzedawców.

                   
                  • danielb

                    13 Luty 2016 at 13:10

                    Przyznaję że nie sprawdziłem tysiąc sklepów a jedynie jakieś kilkadziesiąt.Ale mniejsza o szczegóły ,bo zasadniczo obecnie proponowanych zmian nie popieram ,chciałbym jedynie aby wprowadzono instrumenty służące ochronie dzieci przed tymi produktami czyli żeby zakaz sprzedaży nieletnim nie był fikcją i obowiązywał wszystkich a nie tylko wybranych.Pozdrawiam

                     
                    • StaryChemik

                      13 Luty 2016 at 14:25

                      Nadal mamy zakaz sprzedawania zwykłych fajek i alkoholu nieletnim, prawda? Mają problemy z dostępem do ćmików albo piwa? Nie. I tyle w tym temacie.

                       
  4. danielb

    16 Luty 2016 at 10:38

    No i tu niestety się zgadzam mają dostęp.

     

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: