RSS

Ofensywa Big Tobacco – czy ustawa antytytoniowa nadal obowiązuje?

06 Kwi

W ostatnich dniach w mediach mamy dużą ofensywę medialną firmy Philip Morris International (PMI), która dla niepoznaki posługuje się ostatnio skrótem PMPD (Philip Morris Polska Distribution. Pretekstem do tych działań jest promocja nowego produktu z grupy heat-not-burn, czyli de facto czegoś w rodzaju waporyzatora. Urządzenie to podgrzewa odpowiednio spreparowany tytoń do temp 300 stopni, produkując aerozol, który ma być namiastką dymu tytoniowego. Celowo nie podaję marki tego produktu ani linków do artykułów, bo nie zamierzam ich reklamować. Zainteresowani na pewno wiedzą o co chodzi.
Zastanawiające są tutaj dwie sprawy. Wiemy, że od kilku miesięcy obowiązuje wiadoma ustaw(k)a antytytoniowa, w treści której mamy wprost zakaz reklamy wyrobów tytoniowych w mediach. Tymczasem we wszystkich artykułach mamy powtarzaną wielokrotnie nazwę, w wielu z nich są nawet zdjęcia urządzeń. Ba, tu i ówdzie wklejono nawet promocyjne filmy PMI, wychwalające nowe rozwiązanie. Jeśli się przyjrzymy, film  ma oznaczenie ograniczenia wiekowego – 16 lat. No, na pewno 13-latki zaraz go wyłączą albo zamkną oczy.
Ktoś spyta: czy firmy PMI nie obowiązuje polskie i europejskie prawo? Jak widać – chyba nie, skoro bez problemu panoszą się w mediach.
Jest jeszcze druga kwestia. Firma szykuje się do sprzedaży swoich produktów w Polsce. OK, to jest dozwolone. Ale zarówno w artykułach, jak też na stronie ich produktu (również nie podaję linka) mamy napisane wprost: „Tutaj powstaje sklep z akcesoriami tytoniowymi.”. A więc firma zamierza uruchomić sprzedaż zdalną, która jest – podobnie jak reklama – wprost zakazana w ustawie.
Czy produkt, o którym piszę jest wyrobem tytoniowym? Oczywiście, że tak. Powinien więc podlegać ustawie, prawda?
Warto też zwrócić uwagę na czas, w którym ta ofensywa medialna się rozpoczyna. Jak wszyscy wiemy, za 6 tygodni (20 maja) nastąpi dość poważna rewolucja na rynku EIN. Znikną opakowania większe niż 10 ml, na rynku pozostaną tylko produkty rejestrowane zgodnie z przepisami ustawy. I mniej więcej w tym samym czasie na rynku pojawi się nowy produkt.
Wiemy doskonale, że rynek tytoniowy w Polsce ma wartość wielomiliardową. Liczba palaczy tytoniu spada, a więc ogranicza też zyski Big Tobacco. Walka o kasę zaczyna być bezpardonowa, bo tak naprawdę liczy się tylko kasa. Co na to prawo? Gdzie jest sprawiedliwość?

Ceterum censeo Directiva Tobaccorum delendam esse!
(A poza tym uważam, że Dyrektywa Tytoniowa winna być zniszczona!)

 
10 Komentarzy

Opublikował/a w dniu 6 kwietnia 2017 w ogólne

 

Tagi: , ,

10 responses to “Ofensywa Big Tobacco – czy ustawa antytytoniowa nadal obowiązuje?

  1. Jacek Halicki

    6 kwietnia 2017 at 10:55

    Wygląda na to że BAT sam się zaplątał w swoich działaniach. Tak czy inaczej nie przypuszczam, żeby ustawa w Polsce stała się kolejnym martwym przepisem. Jak zwykle okazało się, że są równi i równiejsi, a to jest już jawne kurewstwo.
    Przepraszam ze ten wulgaryzm językowy, ale zwykłem nazywać rzeczy po imieniu. Poza tym jak twierdził Haszek „Takich słów używa się nawet w parlamentach”.
    Barbara Tuchman w jednej ze swoich książek napisała że świat rozwija się nie dzięki politykom, ale pomimo ich usilnych działań. Niech mi ktoś spróbuje wykazać, że nie miała racji. 😦

     
    • Artur

      11 kwietnia 2017 at 22:14

      Jaki BAT ? PRZECIEŻ TU JEST MOWA O INNEJ FIRMIE.

       
  2. Moower

    6 kwietnia 2017 at 10:57

    Jestem bardzo ciekawy jak ta sprawa się rozwinie i czy w razie czego będzie to ewenement prawny, na podstawie którego otworzy się furtka dla firm z branży EIN. Czy też wręcz przeciwnie i PMI oberwie za to po zadku.

     
  3. Kaznodzieja

    6 kwietnia 2017 at 12:24

    Nie zdziwię się, jeśli z dniem 20 maja ustawa tytoniowa zostanie „zawieszona” lub wykreślą z niej kilka punktów. Sklepy z ep przygotowały się już na ustawę i zmieniły asortyment, zlikwidowały sklepy internetowe itp. Ponowne wejście na rynek „po staremu” może być dla nich nieco trudne, a PMI wejdzie w ten rynek jak nawałnica. Może być ciekawie

     
    • StaryChemik

      6 kwietnia 2017 at 12:29

      No właśnie też jestem bardzo ciekawy. Wygląda na to, że maj będzie bardzo interesujący, chociaż niekoniecznie pozytywnie.

       
  4. Krasnal45

    6 kwietnia 2017 at 12:53

    Nawałnicy ze strony PMI, to ja się raczej nie spodziewam :))). BAT też rewolucji swoim Vypem nie zrobił, ale…… kasę mają, wprowadzanie poprawek do ustaw wcale nie jest trudne (z taką kasą :))). Zobaczymy co się będzie działo, a nóż EIN podniesie głowę?

     
  5. RM

    7 kwietnia 2017 at 05:55

    Czyli rozumiem, że po 20 maja juz nie kupię bazy 100ml?

    Pozdrawiam

     
  6. Sean4

    8 kwietnia 2017 at 00:02

    W ustawie jest ciekawy zapis- nowatorskie wyroby tytoniowe to te, które powstały PO DACIE….(do sprawdzenia, nie pamiętam). Data zwróciła moją uwagę, bo nie była jakoś specjalnie okrągła. Taka z sufitu wzięta. Wspomniany wyrób zapewne powstał dzień wcześniej.

     
    • Sean4

      8 kwietnia 2017 at 00:45

      Sam się poprawię- w sklepie internetowym, w regulaminie, istnieje fragment tłumaczący, że jest to rekwizyt tytoniowy. Wkłady tytoniowe nie są dostępne na stronie.

       
      • Ewa

        13 kwietnia 2017 at 12:50

        Rekwizyty tytoniowe też nie mogą być promowane, więc jak to działa?

         

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.